Hogyan tudják felvenni a versenyt a kicsik a nagyokkal?

Így lehet felvenni a kesztyűt

A sikeres vállalatok egyik ismertetője, hogy képesek hatékonyan megszervezni a működésüket, a beszállítókkal és ügyfelekkel való kapcsolattartást. Az elmúlt évtizedekben a nagyvállalatok kiváltsága volt, hogy összetett informatikai rendszerekkel támogassák ezt, azonban a technológia demokratizálódásának köszönhetően ma már a kis- és középvállalalatok előtt is nyitva az út, hogy új szintre emeljék a hatékonyságukat.

Az elmúlt évtizedben megtapasztalt robbanásszerű technológiai fejlődésnek van egy olyan következménye, amiről viszonylag ritkán esik szó, pedig ennek köszönhetően a világ sokmilliónyi mikro-, kis- és középvállalkozása – vagyis „Dávidja” – lehetőséget kapott arra, hogy a siker reményében vegye fel a versenyt a nagy nemzetközi cégekkel, azaz a „Góliátokkal” is. Beköszöntött ugyanis a demokrácia kora az infokommunikációs megoldások területén is, és ma már nem csak a legnagyobb, legtőkeerősebb társaságok engedhetik meg maguknak, hogy a legmodernebb eszközöket, szoftvereket és megoldásokat vessék be hatékonyságuk és ezzel versenyképességük növelésére, hanem a kisebb riválisaik.

Átlátható üzleti folyamatok

Az üzleti siker egyik kulcstényezője, hogy mennyire tudja hatékonyan szervezni a működését, a teljes ellátási láncot, az értékesítést, valamint az ügyfelekkel történő kapcsolattartást egy-egy vállalkozás. Ennek támogatására alkották meg a vállalatirányítási rendszereket, amelyek az évtizedek során folyamatosan bővültek, és a piacvezető szoftvergyártók megoldásai már tényleg képesek egy cég működésének minden területét leképezni és segítségükkel viszonylag egyszerűen végigvihetők az üzleti folyamatok. Az is igaz ugyanakkor, hogy ezek kapcsán általánosan elterjedt, hogy túl nagy és drága rendszerek, így hiába jönnének jól a hatékonyság növelésére, nem engedhetik meg maguknak a kkv-k.

Új lehetőségeket nyit a digitalizáció a kis cégek számára

Az elmúlt néhány évben azonban alapjaiban megváltozott a helyzet, és a már említett demokratizálódás természetesen ezt a területet is elérte. A siker reményében ugyanis egyre több kkv vet be az üzleti folyamatai automatizálására és hatékony követésére is felhőalapú megoldásokat, nem is beszélve arról, hogy számos más területen is élhetnek ezzel a lehetőséggel. A konstrukció lényege, hogy nem kell megvásárolni és telepíteni egy szoftvert a cég számítógépeire, hanem szolgáltatásként lehet igénybe venni különböző megoldásokat, amihez csak internetre, no meg természetesen a havidíj befizetésére van szükség.

Hogy mindez miért éri meg?

Nincs szükség kezdeti nagy beruházásra, vagyis akkor is be tud vezetni modern informatikai megoldást egy vállalkozás, ha nincs erre elkülönített büdzséje, hiszen a fejlesztés eredményeként várhatóan bővülő bevételből lehet fizetni a szolgáltatást. Egy másik komoly előnye a konstrukciónak a skálázhatóság. Ha szezonális hatás, vagy egy nagy megbízás miatt hirtelen megnő az erőforrás igény, akkor azonnal lehet rá reagálni, és amikor elmúlik a rendkívüli időszak, akkor vissza lehet állni a korábbi szintre. Ez jelentős mértékben segíti a költségek kordában tartását, és egyben hatékony eszközt ad a cégek kezébe ahhoz, hogy gyorsan reagáljanak a piaci igények változására, a lehető leghatékonyabb működéssel.

Új lehetőségeket nyitnak a kisvállalkozásoknak a felhő alapú szolgáltatások

Ráadásul egyre többen élnek ezekkel az eszközökkel, egy idén tavasszal közzétett felmérés szerint gyorsan nőtt az elmúlt két évben a felhőtechnológiát használó hazai kis- és középvállalkozások aránya, ami javította a versenyképességet is. Az IT-technológiát használó cégek több mint fele, 54 százaléka használja már működése során ezt a megoldást, míg 2014-ben még csak 40 százalék volt az arányuk.
Új lehetőségeket nyit a digitalizáció

Összességében is elmondható, hogy a digitalizáció jót tesz a kis- és középvállalatoknak. Egy másik, szintén idén tavasszal nyilvánosságra hozott kutatás alapján ugyanis a digitális átalakulás felé komoly lépéseket tett magyar kkv-k 67 százaléka látja úgy, hogy, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papír alapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék.

Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy érzékeli, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papír alapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. A digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos.

A cikk részben az uzletresz.hu honlapról származik.